header (20K)



20/9/2016
13/9/2016
6/9/2016
30/6/2016
23/8/2016
'Dordtse kunst' in Bondfilm
16/8/2016
J.de Wittstraat-Stationsweg
2+9/8/2016
Smitshoek
26/07/2016
Kwis 2016
19/7/2016
Annexatie Dubbeldam
12/7/2016
Vakantiekinderfeest
5/7/2016
Sportfondsenbad
28/06/2016
Dempen Nieuwe Haven
21/06/2016
Boterbeurs
14/06/2016
Een Dordtse Rutten. Of niet?
31/05/2016
Wat gaat er gebeuren met het Teerlinkpand aan de Kalkhaven?


Het zal een droomhuis voor heel wat Dordtenaren geweest zijn, het Teerlinkpand aan de rivier bij de Kalkhaven. Zo aan de rivier een van de mooiste plekken van Dordrecht. Het pand werd jarenlang schandalig verwaarloosd, maar met veel inzet en liefde voor de stad zou er best wat van gemaakt kunnen worden. Het pand was bijna een halve eeuw in gebruik als werkplaats. In 2003 overleed Gerrit Teerlink en daarmee kwam er definitief een einde aan Teerlink Motorenreparatie. De erven Teerlink konden jarenlang geen besluit nemen wat met het karakteristieke pand op de kop bij de Kalkhaven te doen.

2015
Tot het begin 2015 werd verkocht aan een bv-tje van projectontwikkelaar Van Pelt. Maar als Van Pelt ergens aan te pas komt, is het oppassen geblazen. Veel projecten van de ontwikkelaar monden steevast uit in rechtszaken, boze bewoners, teleurgestelde historische verenigingen, kwade gebruikers en al dan niet juridisch gekrakeel met de gemeente. Of het nu gaat om panden aan Weeskinderdijk,
Allerlei namen op het bord aan het café. Herkenbaar is Rivierzicht. Ca. 1938.

sloop van beeldbepalende panden bij het Vrieseplein, winkels, restaurants en flats bij de Spuiboulevard, torenhoge huurverhoging aan de Lenghenstraat of reclames aan het Achterom, er is altijd wel gedoe. Ook een recent project aan de Spuiboulevard (het witte pand waarin onder andere de voormalige ANWB-vestiging zat) geeft weer de gebruikelijke heisa. Dieptepunt in de lange lijst Van Peltprojecten was wel de sloop van Vrieseweg 80, onderdeel van een architectonisch bijzonder complex panden van de Dordtse architecten Reus. Ondanks felle protesten die zelfs de landelijke pers haalden, moest het gebouw plaats maken voor nieuwbouw waarvan een normaal denkend mens zich afvraagt of er wel een welstandscommissie in Dordt bestaat. Dat uitgerekend Van Pelt zich gaat bemoeien met Teerlinkpand aan de Kalkhaven is dus wel even schrikken.

Draaibrug
Op een oude foto uit 1938 is te zien dat deze plek ooit horecabestemming had. In 1858 was hier een draaibrug gekomen, die niet veel later weer zou worden vervangen door de huidige, veel bredere (!) ijzeren Draaibrug. Al omstreeks 1865 was hier een tapperij die later eigendom was van een voormalig zeeman die ook de brugwachter was.
Opmerkelijk en wel heel toevallig: in 1913 woonde een A.W. Teerlink bij het café. Deze Teerlink was kapitein op de grote vaart en omdat er ook een stuurman van de Rotterdamsche Loyd woonde, lijkt het er op dat het pand misschien naast
1939. Het Teerlinkpand is nog een café. Links de spoorbrug en de verkeersbrug

café ook een soort pension is geweest. In 1913 heette het café Bellevue. Een toepasselijke naam voor het café, met uitzicht op rivier en spoorbrug. De verkeersbrug zou er pas in 1939 komen.
Later kreeg het café een vogelnaam. Niet Meeuw of desnoods Waterhoen, maar in 1936 was de naam De Valk, toch geen watervogel. Gelukkig werd het een jaar later heropend als Rivierzicht en dat past beter bij deze fabuleuze plek. Het café was iedere dag tot 2 uur 's nachts geopend.

Teerlink
Erg lang heeft dit café niet bestaan. In 1941 was het gebeurd met bier en borrels en werd het pand door eigenaar Kooiman omgebouwd naar werkplaats. In 1950 kreeg E.G.Teerlink vergunning er zijn motorenreparatie uit te oefenen.
Nadat in 2003 het pand leeg kwam te staan, werd het doelwit van hersenloze graffitispuiters. Het pand verviel en er werden wegens instortingsgevaar zelfs hekken geplaatst. Nadat Codicil Company bv (lees Van Pelt) het pand had gekocht, werd het leeggehaald, maar verder gebeurde er niets.
De kop van de Kalkhaven in 2016. De panden rechts zijn mooi gerestaureerd, de toekomst voor het vervallen Teerlinkpand is onzeker.

Het pand vervalt inmiddels steeds meer. Duiven vliegen in en uit. Er zitten gaten in het dak die niet worden herstelt en de meest elementaire vormen van bescherming tegen verdere achteruitgang blijven uit. Veel langer kan het niet doorgaan. Wie een pand koopt met de intentie dat op te knappen zal toch eerst zorgen dat verder verval wordt voorkomen. Al was het alleen maar om kosten te besparen.

Moeilijk
Wat er met het pand gaat gebeuren? Een woordvoerder van Van Pelt kon nog niets vertellen. Volgens de projectontwikkelaar is het een moeilijk plek, zo vlak bij de rivier en de drukke trein- en verkeersbruggen. Geluid kan volgens hem een probleem zijn voor bewoning. Maar er tegenover aan de Draai zijn niet zo lang geleden nieuwbouwappartementen verrezen. Kennelijk zijn de geluidsproblemen daar wel opgevangen. Aanpassingen zullen duur zijn, maar dat wist Van Pelt van te voren en daar was de relatief lage koopprijs (slechts 200.000 euro) ook naar.
Ook bij de gemeente is het vervallen pand een doorn in het oog, maar er kan feitelijk niets worden gedaan.
Wat de toekomst van deze plek aan de Kalkhaven zal zijn? Restauratie? Het zal toch niet zo zijn dat, net als bij Vrieseweg 80, de deplorabele staat van het pand een restauratie in de weg staat? Eerst laten verpauperen en vervolgens zeggen dat opknappen te duur is. Dat gebeurde in het verleden maar daar trappen Dordtenaren niet meer in. Toch?
Gaten in het dak worden niet hersteld.



- 0 - 0 -
steegoversloot (396K)


paardentram0 (366K)


texel (474K)


vliegen (428K)


en nog veel meer


[ © Copyright Jaap Bouman/DORDT.NL ]